söndag 26 april 2015

INGELA BRIMBERG, sopran

BIOGRAFI

REPERTOAR


DISKOGRAFI:


House of Opera
Naîve
Premiere Opera

RECENSIONER

Claes Wahlin (AF) Valkyrian, Akt III: Kvällens överraskning var Ingela Brimberg, hennes Sieglinde var magnifik, som en laserstråle fyllde hennes förtvivlan Berwaldhallen och i hennes fall kan man faktiskt ana Birgit Nilssons ande; rösterna är inte helt väsensskilda, vågar jag påstå eftersom jag minns Nilsson från de sista åren av hennes karriär.

Lars Hedblad (SvD) Valkyrian, Akt III: Sångarnobless alltså i huvudrollerna, men sopranen Ingela Brimberg, vilken nyligen haft framgång som Senta, skämdes inte för sig i sällskapet. I ett dramatiskt utspel gav hon vokal kraft åt den oroliga Sieglinde, som är havande med Siegfried.

Georg Loomis (NYT) Den flygande holländaren: The soprano Ingela Brimberg negotiated Senta’s treacherous Ballad excitingly and endowed the emotionally charged heroine with generous, penetrating, if occasionally raw sounding, tone

AUDIO/VIDEO

Der fliegende Holländer









1 kommentar:

  1. Så intressant med en blogg om Wagner i Sverige. Hur ser det ut framöver, blir det några Wagnerproduktioner här i landet? Jag trodde Dalhalla skulle ge Valkyrian, de gav ju Rhenguldet förra året. Men det verkar inte bli något Wagner där i år. Eller har jag fel?

    Jag kan annars bidra med denna nyhet: en ny biografi om Wagner finns nu utgiven. Författaren är jag själv, Lennart Svensson, en svensk boende i Sverige. Boken är dock på engelska och heter "Richard Wagner -- A Portrait".

    SvaraRadera